Om att införa skolk i betygen?

Det är svårt att skriva om något som inte berör en själv, därför har jag tittat på frågor som berör mej mer än andra. Som t.ex skolan, jobb till unga, miljön m.m.

 

Jag kan börja först med skolan. Det känns lite konstigt att män och kvinnor som gick ut skolan för typ 50 år sedan ska sitta och bestämma vad som är bäst för oss. Skolan ser inte alls ut som den gjorde då.

Politikerna vill ha mer disciplin och ordning och reda i skolan. Att det är ordning i klassrummen och att frånvaron ska sjunka.

Detta kan jag förstå, eftersom många av eleverna inte respekterar sina lärare, som man gjorde förr. Detta kan nog bero på att man straffade de mer också. Men hur ska då politikerna fixa detta då?

 

Jan Björklund, från Folkpartiet, tycker att man ska införa skolk i betyget.

Han menar då att det visar att skolk är oacceptabelt, att frånvaron sjunker & att det är ett ’‘uppfostringsargument’’. Kristdemokraterna, tycker också att man ska skriva in hur man uppför sej i betyget.

Maria Wetterstrand, från Miljöpartiet, tycker inte det är bra eftersom det kommer synas sen, när man sedan kommer söka jobb.

Och att det kommer att straffa en sedan(attmanharskolkat), när ens kunskapsnivå är låg, och måste ta igen på Komvux.

Det förstår då Jan, men han tycker att bestraffningen av det man gjort borde komma då man gjort det.

hur ska de få ordning på oss elever?

På ett sätt håller jag med Folkpartiet, att man borde få någon slags bestraffning om man skolkat, t.ex kvarsittning. Men de som skolkar, hur mycket kommer de bry sej om att det kommer in i betygen? De skiter ju redan i skolan, varför skulle de då bry sej? Okej, kanske några skulle bry sej, och skärpa sej.

Och många skulle nog uppföra sej bättre om man fick betyg i hur man uppför sej, men det är också lite taskigt. Tänk om en elev som gör arbeten och prov på MVG- och VG-nivå, kanske inte uppför sej på det sätt skolan vill. Eller att läraren inte gillar eleven, och behandlar den på ett sätt som gör att den uppför sej dåligt?

 

Detta blev ett väldigt långt inlägg, men hoppas ni orkade läsa. =)

 

Källa: expressen, ur.se & aftonbladet



Kommentarer
Postat av: Emilia

jättebra skrivet!! de va mycke men ändå så man orkade läsa:)

2010-09-09 @ 20:55:23
URL: http://eemiliamoberg.blogg.se/
Postat av: Felicia

Bra skrivet! Man förstod verkligen :)



2010-09-10 @ 08:45:56
URL: http://feliciabacklundskola.blogg.se/
Postat av: Emilia Almqvist. 9F

Bra skrivet och kul att du valde något som berör dig, men också mig och många andra skulle jag tro. Jag håller med dig om vad du tyckte i nästan allt , man borde på något sätt få ta konsekvenserna för att inte dyka upp på lektionen eller bete sig dåligt. Om det sedan syns när man söker jobb är val bra för arbetsgivaren? Då vet ju han eller hon att personen i fråga kanske inte kommer på jobbet heller, för skolan är ju det som jag skulle kalla vårt "jobb" på dagarna .

Det var mycket intressant skrivet och måste säga att inlägget berörde i alla fall mig :)

2010-09-16 @ 11:29:26
URL: http://emiliaalmqvist.blogspot.com
Postat av: Veronica

Bra inlägg!!!

2010-09-23 @ 15:33:11
URL: http://veronicasskoljobb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0